PENDAHULUAN
Assalamualaikum.
Alhamdulillah
, bersyukur saya ke hadrat ilahi kerana dengan limpah rahmatNya saya berjaya
menyiapkan tugasan yang kedua ini bagi kursus SSI3013 yang merupkan salah satu
kursus wajib saya bagi semester ini. Kursus ini banyak memberi pendedahan
kepada saya bahawa melalui dunia sains dan teknologi, kita boleh
mengaplikasikan dalam pengajaran dan pembelajaran dan sekali gus memberi satu
keputusan yang lebih tepat, cepat dan berkesan.Dalam kecanggihan teknologi
terkini, kita mesti mengambil peluang ini dan boleh dijadikan salah satu sumber
atau bahan bantu mengajar dalam merealisasikan hasrat kerajaan yang inginkan
masyarakatnya celik IT disamping bijak menggunakan kemudahan yang disediakan
dalam mengejar ilmu. Kerajaan juga telah menjalankan bebebrapa program yang
member lebih banyak maklumat kepada guru dalam penggunaan ICT dalam pengajaran.
Dalam
pembelajaran sains, terdapat beberapa data logger yang dapat diaplikasikan
dalam eksperimen bagi membantu guru dan pelajar semasa membuat suatu ujikaji.
Antara data logger yang biasa digunakan antaranyanya semasa mencari keasidan
atau kealkalian bahan iaitu membaca nilai pH, semasa membaca arus elektrik yang
digunakan, membaca suhu, membaca tekanan, dan pelbagai lagi dimana semua bacaan ini
diperolehi dari sumber eksperimen dan diterjemahkan melalui komputer.Saya
memilih untuk menggunakan data logger bagi membaca pH semasa proses
pentitratan. Semasa ujikaji ini dijalan, prob meter pH akan disambungkan kepada komputer semasa
proses pentitratan. Melalui prob meter pH ini, kita tidak perlu melakukan eksperimen
ini berulangkali seandainya kita tidak dapat merekodkan bacaan dengan tepat,
sebaliknya kita boleh merujuk kepada data yang telah direkod dalam computer.
Terima
kasih kepada pensyarah saya En. Azmi yang banyak memberi maklumat sebelum saya
menyiapkan tugasan ini. Walaupun saya rasa tugasan ini agak mencabar saya
memandangkan saya terpaksa memberi komitmen kepada kerja hujung tahun di
sekolah dengan membahagikan masa dengan tugasan yang diberi. Alhamdulillah,
bersyukur saya, dengan pelbagai cabaran , saya tetap usahakan agar tugasan ini
siap dalam masa yang ditetaokan.
ENGAGE
PENTITRATAN ASID BES
1) Berapakah nilai pH bagi asid dan bes?
2) Berapakah
isipadu larutan natrium hidroksida 0.1000M yang diperlukan bagi
meneutralkan 40ml asid
hidroklorik 0.1000 mol dm-3 ?
3) Adakah
isipadu kedua-dua larutan itu sama?
4) Berapakah
kepekatan asid hidroklorik semasa proses peneutralan tersebut?
5) Adakah
perubahan warna pada larutan apabila larutan telah mencapai takat peneutralan?
EMPOWER
Tujuan
: Menentukan takat akhir proses peneutralan melalui kaedah pentitratan
dengan menggunakan pH sensor / pH meter.
Radas
:
Pipet
Burette
Kelalang kon
pH meter/scale
computer
kaki retort
Prosedur
1. 40ml asid hidroklorik 0.1000M diletakkan
ke dalam sebuah kelalang kon yang bersih
dengan menggunakan pipet.
2. Sebuah buret 50cm3 diisikan
dengan larutan natrium hidroksida 0.1000M.
4. Bacaan awal natrium diambil sebagai
rujukan.
5. Kelalang kon yang mengandungi 40ml larutan asid hiroklorik diletakkan dibawah
buret.
6. Satu prob pH meter direndamkan dalam
larutan berasid dan disambung ke komputer untuk melihat perubahan pH semasa
proses pentitratan.
7. Satu graf nilai pH melawan masa dipaparkan pada skrin komputer.
8. Takat akhir pentitratan dapat
ditentukan daripada titik tengah perubahan pH dan kita juga dapat melihat
dengan perubahan warna larutan.
9. Larutan fenolftalein boleh digunakan
untuk melihat perubahan warna semasa proses pentitratan.
Keputusan
Jawapan
:
1) Nilai pH asid antara 1 – 6, manakala
nilai pH alkali antara 8 – 14.
2) Berdasarkan
daripada jadual, 40ml Natrium hidroksida diperlukan untuk meneutralkan asid
hidroklorik.
3) Ya
4) Kepekatan
asid :
[
HCl] = 0.1000M / 40 cm3
= 2.5 x 10-3 mol dm-3
5) Larutan
berubah warna ke merah jambu
ENHANCE
Dalam
kehidupan harian, banyak ujikaji yang boleh menggunakan data logger dalam
menentukan bacaan sesuatu ujikaji dengan lebih tepat, antaranya:
Keasidan
tanah bagi pertanian kerana setiap jenis tanaman memerlukan tahap keasidan yang
berbeza.
Tahap
pencemaran air, dengan maklumat yang diperolehi. Air yang tercemar dapat
dirawat semula agar tidak membahayakan pengguna termasuk hidupan lain
Syampu
yang digunakan juga perlu mempunyai nilai pH yang sesuai untuk mematikan
organisma yang menganggu kesihatan rambut dan memastikan rambut sentiasa sihat
dan tidak mengalami masalah rambut.
Contoh Soalan:
Diberi :
Pentitratan
|
1
|
2
|
3
|
Bacaan akhir buret (cm3)
|
20.05
|
20.00
|
20.10
|
Bacaan awal buret (cm3)
|
0.00
|
0.05
|
0.10
|
Isipadu asid hidroklorik yang
diperlukan (cm3)
|
20.05
|
19.95
|
20.00
|
1. Berapakah purata isipadu asid
hidroklorik yang diperlukan?
=
=
20.00 cm3
2. Jika
25cm3 larutan natrium 1.0 M digunakan dalam eksperimen tersebut,
berapakah kepekatan asid hidroklorik?
Bil.
Mol NaOH = 1.0 x 25/1000
=
0.025 mol
Kemolaran
HCL = 0.025mol / 0.02 dm3
= 1.25 mol dm-3
RUJUKAN
Martin S. Silberberg.
Chemistry The molecular nature of Matter
and Change 3rd Edition. Kent
A Peterson
Ooi Yong Seang,
Darric Lim. Spotlight Galaksi Kimia,(2013). Pan Asia Publications Sdn.
Bhd,
Subang Jaya, Selangor.
No comments:
Post a Comment