Wednesday 27 November 2013

REFLEKSI




REFLEKSI  



Assalamualaikum dan salam Ukhuwah.

Alhamdulillah bersyukur saya ke hadrat Ilahi kerana dengan limpah kurniaNya saya berjaya menyiapkan Tugasan ICT yang telah diamanahkan kepada saya bagi semester ini. Terima kasih yang tidak terhingga diucapkan kepada Dr. Azmi kerana  memperkenalkan saya dengan  beberapa program yang berkaitan dengan ICT dimana ia boleh diaplikasikan dalam kerjaya saya sebagai guru.
Memandangkan semester ini merupakan semester yang pendek dengan pelbagai kekangan dalam menyiapkan tugas khas disekolah , namun berkat usaha dan keyakinan bahawa saya mampu melakukannya dan menyiapkannya dalam masa yang telah ditetapkan. ICT bukanlah satu benda yang baru namun sentiasa mempunyai inovasi yang dapat membantu dan memudahkan kita dalam sesuatu kerja.
Sebagai contoh, Dr. Azmi memperkenalkan tentang Data Logger dalam pengajaran. Jika sebelum ini kita biasa dengan kertas pH, termometer, ammeter dan sebagainya dimana kadang kala, kita melakukan kesilapan yang tidak disengajakan, namun dengan penggunaan Data Logger ini, kita tidak perlu membuat eksperimen sekali lagi tetapi sekadar merujuk kepada maklumat yang terdapat dalam komputer.
STELLA, satu nama yang pada mulanya saya fikirkan nama wanita, tetapi setelah program tersebut di “download” dalam Komputer saya, barulah saya tahu bahawa STELLA itu merupakan satu program yang boleh membaca data dan di implementasi dalam bentuk graf dan dipamerkan untuk melihat perubahan dengan lebih jelas. Kita tidak perlu berimaginasi lagi tetapi hasil bagi setiap perubahan berada di hujung jari kita.
Perkongsian ilmu bersama rakan-rakan dalam menyiapkan tugasan ini amat penting memandangkan kami pelajar PJJ perlu menyiapkan tugasan atas usaha kami sendiri memandangkan waktu tutorial tidak memadai bagi kami dalam cakupan ilmu. Namun, kesungguhan pensyarah dalam menyampaikan ilmu kepada kami, kami ucapkan ribuan terima kasih.
Satu perkara yang saya rasa penting ( pendapat peribadi saya ), ICT adalah satu aplikasi teknologi yang memerlukan tunjuk ajar secara “hands on” dan nota yang teratur. Jadi, saya secara jujurnya mengharapkan ada nota yang boleh saya jadikan rujukan  dalam blog Dr. Bagi saya, ia amat membantu kami khususnya pelajar PJJ. Saya mengharapkan terdapat satu “icon” khas bagi kami untuk membuat rujukan dalam blog Dr. kerana bagi yang pertama kali melayari blog Dr. kami rasakan kami sudah tersalah alamat memandangkan blog yang dipamerkan lebih kepada pengurusan kebun nangka. Maaf Dr. kerana ini adalah luahan peribadi saya yang cetek ilmu.
Namun, saya tetap mengucapkan kesyukuran dan terima kasih kepada Dr kerana tanpa tugasan dan panduan yang diberi, mungkin saya terus dengan cara saya yang merasakan penggunaan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran merupakan satu aplikasi yang kurang penting. Hakikatnya, ICT dalam P & P amat membantu dan memudahkan tugasan kita .









No comments:

Post a Comment